Sabtu, 15 Juni 2013

"Dilema Seorang Pelajar"

Karya : Juarna Asri
Kelas : VIII 
CLC Pontian Fico

Dilema seorang pelajar

           
Hari masih subuh ,embun masih melekat pada rumput­-rumput.. Sesekali terdengar kokokan ayam.. aku seperti biasa, bersama pelita ku yang setia menemani lang kaji pelajaran.. masa yang menentukan segala-galanya.. aqkini menduduki kelas lang kaji pelajaran.. masa yang menentukan segala-galanya.. aqkini menduduki kelas lapan SMP! Jadi dengan erti kata lain , aq kini sedang menyiapkan senjata yang secukupnya untuk menempuh peperangan, bukan peperangan pertumpahan darah maksudku melainkan menguji kecerdasan otak.. Sebaagi seorang pelajar sudah semestinya aku mengharap kan sokongan yang padu, dan sebagainya.. Terutamanya pada waktu musim peperiksaan begini.. tapi, apakan daya aku gagal memiliki itu semua… Aku rasa UTS yang lalu hanya seperti wujudnya mimpi, yang boleh datang dan pergi dengan bebas… Sebenarnya aku benar-benar memerlukan sebuah pengorbanan … pengorbanan yang berbentuk sebuah ketenangan tanpa sebarang gangguan.. Sebuah simpati dan paling akhir aku mengharapkan masa untuk belajar dan sebuah kepercayaan yang utuh dari keluarga.. Apa bila mengingati itu semua, aku terus terganggu bila mengulang kaji pelajaran.. Begini lah keadaannya setiap kali aku study, setiap itu juga lah fikiran ku melencong dan tujuan asal ku untuk belajar tertinggaj jauh,,,,jauh entah kemana.. Tanpa aku sadari air mata ku rupanya telah membasahi pipi.. aku mengalir kan air mata tanpa tau karna apa.. Lebih tepatnya lagi, aku kini terlalu sensitif ,terlalu perasa,.. Pantang mendengar orang bertengkar , mendengar jerit pekik dan suara nakal adik-adikku yang agak keterlaluan itu! Aku keliru, tidak tau apa yang harus aku lakukuan.. Akhirnya aku akan mengalah pada keadaan ini dengan linangan air mata.. Rasanya tidak salah kalau aku menasihati mereka tapi aku takut! Ada-ada saja kesalahan ku di mata meraka.. Meski pun bukan salah ku sebenarnya.. Ada-ada saja cara untuk menyatakan bahwa aku yang bersalah.. Dorang cakap aku pemalas, dan banyak lagi lah persoalan yang aku terima! Tiba-tiba aku terkejut apabila mendengar pintu di buka, aku pasti tentu ibu yang datang.. Cepat-cepat aku mengelap air mataku, aku takut ibu tau kalau aku menangis..
IBU : Apa yang kau buat tu haa..?! kau asyik duduk saja, asyik dengan buku, buku, buku dan buku, tak habis-habis dengan buku, siang malam dengan buku! Malam tidur lewat, bangun pagi dengan buku lagi, heii, meluat aku! Kau nie tau menghabiskan minyak pelita saja, kau fikir duit datang bergolek ka haa..?! (kata-kat itu begitu kuat di ruang kamar usang ku..)
SAYA : Maafkan aku ibu, aku tau kata-kata ibu itu memang benar, aku tau aku banyak menghabiskan minyak pelita.. Aku tau aku salah sebab jarang  tolong ibu di dapur, tapi kan masih ada kakak dan adik yang boleh menolong ibu.. Tak boleh kah aku belajar pada saat ini sebab peperiksaan dah dekat..? Ibu, beri lah aku sedikit waktu untuk blajar, tenang kan fikiran dan berehat agar senang bila aku menjalani peperiksaan nanti.. Jika aku Berjaya, kajayaan ini juga merupakan kejayaan seluruh keluarga kita.. Apa kah ibu tidak bangga karna aku lah gadis pertama dari keluarga ini yang sampai ke tahap nie.. Ibu, berikan lah aku sedikit sokongan agar aku tenang bila exam nanti..
IBU: Tak kuasa aku nak bagi sokongan dengan orang pemalas macam kau nie, tau makan dan minum saja! (ibu memotong perbicaraan ku)
SAYA: Bu, tolong lah aku, ibu pasti masih ingat sebelum  nie aku yang selalu buat kerja rumah, memasak, membasuh dan bahkan sampai memberi ayam itik makan pun aku yang lakukan.. Sampai hati ibu cakap aku tau makan dan minum saja.. Tolong lah faham keadaan aku bu, hanya untuk waktu nie saja.. sebelumnya aku tidak pernah meminta pertolongan , tapi kini aku benar-benar membutuhkan masa untuk mengulang kaji pelajaran.. peperiksaan ini akan menentukan masa depan ku bahkan masa depan seluruh keluarga kita.. (aku terus memohon simpati ibu)
IBU : Haa..! dah pandai melawan kau sekarang nie haa! Binatang kau! (ibu dengan pantas mengambil buku dan membalingnya kepadaku)
SAYA : Bu, kenapa harus begini..? Dulu ibu tidak begini!  Aku tau ibu sekarang sudah terpedaya dengan kata-kata kakak dan adik setiap hari.. Tapi ibu kan sudah berpengalaman ibu semestinya sudah dapat menilai semuanya.. Aku tidak pernah meminta ibu menyayangi dan membelaku dan melarang ibu menyayangi atau membela dorang.. Tapi aku harap ibu bersikap adil terhadap anak-anak.. (suaraku terputus, kerongkongan ku seakan tersumbat, aku takut keadaan makin teruk.. Aku tidak mau orang lain terbangun sebab kami bertekak)
Dumm!!!! Aku terkejut karna tiba-tiba ibu menutup pintu bilik ku dengan kuat sekali.. Kedengaran ibu masih lagi membebel.. Pada mulanya aku hanya diam saja, tapi akhirnya air mataku terburai jua,aku tak dapat menahan kesedihan ku lagi..
Secara tak sengaja aku tiba-tiba teringat pada kata-kata cikgu Nordin suatu hari..
Cikgu Nordin : Qalesha, kau seorang pelajar yang baik dan bijak.. (itu lah kata-kata cikgu Nordin pada suatu hari)
Cikgu Nordin banyak menolong ku dan  menghibur ku saat lagi sedih.. Beliau banyak mengambil berat tentang ku,,, aku sayang padanya, aku sayang padanya karna sikapnya yang begitu baik sekali.. Begitu banyak jasa-jasanya yang ku terima.. Beliau tidak jemu-jemu menolong ku dari segi apa saja, beliau melayan aku penuh dengan keikhlasan.. Itu lah sikapnya yang membuat aku sayang padanya..
Suatu pagi, time cikgu ke kelas untuk mengajar mata pelajaran IPA, beliau tiba-tiba berkata
Cikgu Nordin : Ada orang sedang bermimpi di siang hari kah nie…? (katanya sambil memandang keluar jendela,kata-katanya seakan menyindirku)
SAYA : Arhh, maafkan aku cikgu..
Aku jadi malu pada saat itu.. Entah kenapa, sejak akhir-akhir nie aku tidak dapat menumpukan perhatian pada pelajaran dan selalu saja termenung.. Fikiran ku selalu terganggu, aku selalu saja teringat pada kejadian di rumah..
Pada waktu istirehat, Balqis memanggil ku..
Balqis : Qalesha, cikgu Nordin memmanggil mu ke bilik guru..
Qalesha : haa…? Ada apa yaa..?
Balqis : Entah lah Sha, aku pun tak tau juga..
Qalesha : Oukey , kejap lagi aku pi bilik dy.. Thankz yea Balqis…
Balqis : its oukey Sha..
Aku pergi ke bilik guru dengan seribu satu persoalan yang bermain di fikiran ku… Aku mengetuk pintu bilik guru tersebut dan di persilah kan masuk..
Cikgu Nordin : haa, dah sampai pun, duduk lah..
SAYA : Terima kasih cikgu..
Cikgu Nordin : Sebenarnya cikgu panggil kau ke sini sebab nak Tanya kan seperkara..
SAYA : Hmmp, cikgu nak Tanya pasal apa..?
Cikgu Nordin : Cikgu tengok beberapa hari nie kau tidak menumpukan perhatian pada pelajaran , pelajaran mu banyak yang merosot.. kenapa dengan kau nie Qalesha..? Kau ada masalah kah, atau kau sakit..?
SAYA : Tidak ada apa-apa cikgu,aku seperti biasa saja..(aku menjawab)
Cikgu Nordin : Tapi,,, sejak akhir-akhir nie cikgu tengok kau memang banyak berubah.. Macam ada masalah je.. Ingat lah bahwa exam dah dekat ,, cikgu akan menolong mu dengan semampu cikgu.. Cerita lah apa yang membuat mu begini Qalesha..
Tiba-tiba aku teringat dengan kata-kata ayah pada sutu hari yang lalu..
AYAH : Kau nie hanya menghabis kan duit, tau makan dan minum saja.. (masih terngiang-ngiang kata-kata ayah itu)
Aku tertunduk bisu, fikiran ku berbelah bagi.. Harus kah aku menceritakannya kepada cikgu Nordin..? Tapi aku sudah berjanji pada diriku sendiri untuk tidak menceritakannya pada orang lain..
Cikgu Nordin : Kenapa kau diam saja nie..? Dari raut wajah mu, cikgu tau kau sedang ada masalah.. Cerita lah dengan cikgu, mana tau kot-kot cikgu boleh bantu.. Hmmp, cikgu janji takkan cerita dengan orang lain.. (kata cikgu memujukku)
SAYA : Tidak ada apa-apa cikgu..(dengan senyuman paksa)
Cikgu Nordin : Qalesha, nampaknya kau menyembunyikan sesuatu dari cikgu.. Cikgu tau cikgu tak berhak tau tentang hal pribadi mue, tapi sebagai seorang cikgu, cikgu tidak mau melihat murid-murid cikgu bersedih.. apalagi exam kan dah dekat.. Percayalah, cikgu akan membantu mu, cikgu kasian pada mu.. Sejak akhir-akhir nie cikgu perhatikan kau banyak termenung dan kurang bergaul lagi dengan kawan-kawan yang lain.. Qalesha, cikgu sayang pada mu, cikgu tak nak tengok kau bersedih macam nie.. (aku tersentuh dengan kata-kata cikgu itu)
Aku hanya berdiam saja, aku jadi hairan karna cikgu Nordin begitu mengambil berat tentang ku.. Aku merasa tak dapat menahan air mataku lagi, rasanya ingin aku berlari ke kelas dan menangis sepuasnya.. Tapi aku tau jika aku lakukan itu, cikgu akan bertambah curiga lagi..
Cikgu Nordin : Qalesha, kau harus berusaha dari sekarang, kuatkan iman mue, tabahkan hati mu.. Berusahalah semampu mu, cikgu tidak mau kau memiliki masa depan yang gelap.. Cikgu akan selalu membantu dam mendoa kan kejayaan mu..
SAYA : Baiklah cikgu, terima kasih atas semua nasihatnya.. Aku berjanji akan berusaha semampu ku dan mengetepikan semua masalah yang mendatang.. Aku tau Tuhan sedang menguji ku sekarang nie.. (dalam hati aku tertanya-tanya, kenapa cikgu Nordin begitu mengambil berat tentang ku berbanding keluargaku sendidri..?)
Cikgu, aku dapat merasakan bahwa akulah orang yang oaling gembira kalau aku lulus dalam exam nie, aku lah orang yang paling bahagia jika aku Berjaya..  Tapi jika sebaliknya berlaku, aku tidak akan kesal karna aku gagal karna selama nie aku ti………. (suaraku terputus dan tak dapat menyambung kata-kataku lagi)
Cikgu Nordin : Kenapa kau mensngis..? Apa yang terjadi dengan mu..? Kau asyik menangis saja.. Kalau nak berpisah dengan kengkawan pun takkan lah sesedih nie kot.. Jangan-jangan kau putus cinta tak..? hehehe (cikgu mula mengarut)
SAYA : Isshh!!!! Cikgu nie merepek jak! Maafkan aku cikgu, aku tak dapat menceritakannya pada cikgu.. Ini soal pribadi aku dengan kelu…….ahh, tak da lah cikgu..(hampir saja aku membongkar rahasia sendiri)
Cikgu Nordin : Heii,cikgu hairan lah dengan kau nie.. (cikgu mengeluh sambil geleng-geleng kepala)
Allahu akbar-allahu akbar
Aku tersentak karna mendengar azan subuh sudah berkumandang, aku cepat-cepat bangun untuk mengambil wudhu dan menunaikan sholat subuh.. Dalam hati aku bertanta-tanya, berjayakah aku dalam exam nie..? Luluskah aku..? Akan berakhir kah semua masalah yang aku hadapi..? Tiba-tiba aku terdengar percakapan ibu dan ayah yang berada di dalam bilik mereka..
IBU : Abang, aku rasa lebih baik kita hantar Qalesha balik pada keluarga kandung dia.. Keluarganya sekarang sudah pasti  sudah mampu menjaganya..
AYAH : Maksud kau apa..?
IBU : Yeah lah, dulu kita mengambilnya karna keluarganya susah.. Sekarang aku menyesal bang, aku iri dengan mereka.. Kalau dulu,mereka hanya kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.. Tapi sekarang mereka sudah senang.. Dulu mereka bersusah payah mencari rezeki, lebih-lebih lagi karna menanggung persekolahan Nordin.. Tapi sekarang tidak sudah, Nordin anak mereka sudah mengajar di sekolah tempat Qalesha sekolah..
AYAH : Betul juga apa yang kau cakapkan tu emaknya..
IBU : Bang, aku rasa tentu Nordin tau kalau Qalesha tu adik dia, sebab dia selalu membantu Qalesha..
AYAH :Kenapa pulak kau cakap macam tu..? Tapi, tiap bulan kan keluarga dia memberi duit belanja yang secukupnya pada kita..?
IBU : Yang tu aku tau lah, iyaa memang keluarga dia memberi kita duit belanja tiap bulan, tapi aku iri dengan Qalesha, otaknya sungguh bergeliga..Tak macam anak-anak kita, yang pertama tu kelas 2 SMP pun tak lulus,, yang lain-lainnya tu sampai habis SD dah berhenti.. Dia yang Cuma anak angkat Berjaya sampai ketahap nie.. Jom lah kita hantar Qalesha pada keluarga kandung dia bang..
AYAH : Aku segan lah dengan keluarga dorang, nanti apa pulak katanya..
IBU : Takpe, kalau abang taknak, biar aku sendiri saja yang menghantarnya balik!
Kata-kata itu begitu menusuk hatiku.. Aku jadi keliru, apakah aku sedang bermimpi, tapi aku bukannya tidur pun.. Betulkah apa yang aku dengar nie..? Betulkah aku bukan anak kandung ayah dan ibu..? Patut lah akhir-akhir nie ayah, ibu dan saudara-saudaraku banyak berubah terhadap ku..

“baik kita hantar Qalesha balik pada keluarga kandung dia,kalau abang tak mau ikut biar aku saja yang menghantarnya” kalimat itu selalu saja singgah dalam pendengaran ku..
“cikgu sayang pada mu, cikgu akan turut gembira bahkan lebih dari itu jika kau Berjaya.. Cikgu tak mau melihat masa depan mu gelap.. Sebagai seorang cikgu, cikgu amat mengharapkan kejayaan mu.. Sebagai seorang cikgu dan juga sebagai seorang ab….sebagai seorang cikgu maksudku” Kata-kata itu bertukar-tukar singgah di telingaku..
SAYA : Apa maksud cikgu dari kata-kata cikgu hari tu..?
“baik kita hantar Qalesha balik pada keluarga kandung dia!”
Kenapa ibu cakap mcam tu..? Aku cepat-cepat pergi ke bilik air untuk mengambil air wudhu.. Aku harus mengejar masa kalau tidak aku akan kehabisan waktu sholat dan mungkin juga akan terlambat masuk ke dewan peperiksaan.. Tapi dalam aku berkelam kabut aku masih juga teringatkan kata-kata ibu itu,,
“baik kita hantar Qalesha balik pada keluarga kandung dia”
Benar kah ibu akan menghantar ku..? Benar kah cikgu Nordin itu abang kandung ku..? Tapi kenapa aku tidak tinggal bersamanya..? Kenapa nama ayahku dengan nama ayahnya tidak sama..? Apakah benar Pak Asri ini bukan ayahku,, tapi nama ku Qalesha Binti Asri.. Ya Allah! Cobaan apa yang kau berikan pada hamba mue nie..?!
Kalau benar apa yang aku dengar dari percakapan ibu dan ayah,, kenapa ayah kandung ku sanggup menghantar ku pada keluarga Pak Asri..? Kenapa cikgu Nordin tak pernah berterus terang padaku..?
Seminggu selepas ujian, senarai nama-nama pun terkeluar dan akhirnya aku dinyatakan LULUS dengan markah yang bagus.. Alhamdulillah, tidak sia-sia usaha ku selama nie. Tapi yang membuatkan aku tak tenang sekarang adalah cikgu Nordin.. Aku tak mampu nak menannyakan hal yang tersimpan dalam hati nie selama seminggu lebih.. Aku ragu nak bertanya padanya, apakah cikgu Nordin akan mengaku bahwa dia adalah abang kandung ku..? Aku takut cikgu Nordin akan berdalih..
Kenapa nie semua harus di rahsiakan..? Yang lebih parahnya lagi, sekarang nie kata kawan-kawan ku, cikgu Nordin sedang pergi bercuti sebab tu lah tak pernah masuk mengajar lagi..
Apa salahku sampai aku yang  harus mendapatkan cobaan yang seberat nie yaa Tuhan..? Yaa Allah!! Bantulah hamba mu nie!!!!


Bersambung..................






CERPEN by > JUARNA@ANNA
FROM > CLC PONTIAN FICO                                                           

Tidak ada komentar:

Posting Komentar